5 misverstanden over ondernemen vanuit een missie

Ondernemen vanuit een missie kan wel eens vragen oproepen. Niet iedere ondernemer is hier actief mee bezig en vaak is het voor bedrijven ook best lastig om hun missie en visie vast te stellen. En dan zijn er ook nog best wat vooroordelen en misverstanden over missies... Want heb je eigenlijk wel echt een missie nodig? Is dat niet heel zweverig? Of misschien voelt een missie voor jou overweldigend en veel te groots. In dit artikel noem ik de 5 grootste misverstanden... met uitgelegd hoe het echt zit. Handig op een rijtje onder elkaar.

Misverstand 1 Je hebt helemaal geen diepere missie nodig om succes te hebben

Klanten kopen jouw verhaal niet alleen jouw product. Misschien denken we dat stiekem nog wel eens. Maar als jij niet weet wat jouw achterliggende missie is, is het verrekte lastig om jouw verhaal te vertellen. Laat staan dat jouw toekomstige klanten gemotiveerd raken om jouw product bij JOU te kopen.

Misverstand 2 Een missie verkoopt zichzelf

Helaas is het ook weer niet zo dat als jij je missie kent, dat je automatisch succesvol bent met jouw product of dienst. De volgende stap is om jouw klanten te bereiken en jouw verhaal te vertellen. Jij bent het die verkoopt. Jouw missie ondersteunt jou erbij.

Misverstand 3 Een missie is zweverig en alleen voor spirituele ondernemers

Dit is een van de leukste misverstanden vind ik zelf. Veel mensen denken dat werken vanuit een diepere missie zweverig is. Maar niets is minder waar. Het kennen van jouw missie is als het kennen van de reden waarvoor jij iets doet. Het geeft richting en focus. Net als een bus die weet wat zijn eindbestemming is, is het voor een ondernemer veel makkelijker bijsturen als je weet wat jouw missie is. Wel is het belangrijk dat je weet hoe je jouw missie omzet in uitvoering. Anders is er inderdaad een risico dat het zweverig en niet concreet wordt.

Misverstand 4 Het ontdekken van jouw missie komt als een donderslag bij heldere hemel en is wereldschokkend

Dit kan waar zijn. Maar hoeft niet zo te zijn. Veel vaker is het een geleidelijk proces waarbij je steeds een stukje helderder krijgt wat jij het liefst wilt, wat jij te brengen hebt en waarvan jouw hart echt wild wordt. Het is als het opgraven van een schat. Je gaat steeds een stukje dieper. Toch kan het uiteindelijk vinden van je missie, wel voelen als een diepe ervaring. Het ontdekken van nieuwe puzzelstukjes die in je blinde vlek zaten, kan veel impact hebben.

Misverstand 5 Je kunt pas beginnen met ondernemen als je weet wat jouw missie is

Niet doen! Gaan wachten tot je helemaal helder hebt wat jij hier te doen hebt, is allereerst zonde van je tijd. Daarnaast is het veel verstandiger om gewoon te beginnen. Juist door te doen, kom je steeds een stapje dichter bij jouw missie. Je ervaart wat wel werkt, je leert wat niet werkt. En uiteindelijk merk je dat je pad steeds helderder wordt. Gaandeweg ben je al met je missie bezig, zonder dat je wist dat dit je missie was. Werken vanuit jouw missie is dus heel belangrijk. En vooral als jouw bedrijf voor jou een persoonlijke reden heeft, en dus uit jouw hart komt, is het belangrijk om hier serieus mee aan het werk gegaan. Een missie die door jouw aderen stroomt is een super goede brandstof voor jouw bedrijf.

Meer inspiratie artikelen

TOP