De 10 geheime succes ingrediënten van Tony’s Chocolonely

Soms heb je van die voorbeelden die zo inspirerend zijn dat je graag hun geheime recept wilt. Tony’s Chocolonely is zo’n bedrijf. Niet alleen de recepten voor hun chocoladerepen zijn een groot succes. Ook de manier waarop zij hun missie omzetten in een merk is geniaal. Tony’s is niet meer weg te denken uit de schappen. Wil jij meesnoepen van hun geheim? Dit zijn 10 ingrediënten van hun succes.

#1 Werk vanuit een missie

Tony’s Chocolonely is het voorbeeld bij uitstek van een bedrijf met een missie. Deze missie komt persoonlijk vanuit journalist Teun van de Keuken die Tony’s heeft opgericht. Maar ook alle 70 medewerkers voelen deze missie. En ook de kopers van hun repen, voelen de missie als ze hun nieuwe reep in hun winkelwagentje leggen. De missie straalt van het product af. De missie is zichtbaar.

#2 Kies jouw focus

Als je naar een chocoladereep kijkt, kun je er een heleboel dingen bedenken die je eraan zou willen veranderen. Is het wel gezond? Zou het niet beter suikervrij kunnen zijn? En is soja niet heel slecht voor het milieu? Allemaal belangrijke punten om over na te denken. Toch kun je niet overal invloed op hebben. En hoewel de wereld veranderen een groot doel is, kun je alleen jouw steentje bijdragen als je focust. Bij Tony’s snappen ze dit. Tony’s wil van 100% slaafvrije chocolade de norm maken. Een glasheldere focus.

#3 Zie jouw missie als een winstgevend bedrijf

Hoewel Tony’s Chocolonely volledig gecentreerd is rondom een idealistische missie zien zij zichzelf niet als filantropische instelling. Zij zijn een bedrijf en gericht op winst maken. Zij weten dat geld een middel is en dat hoe meer geld je verdient, hoe meer impact je kunt hebben.

#4 Maak een buitensporig goed product

Natuurlijk ben je nergens met je missie als je er geen super product aan gekoppeld hebt. Tony’s had een doorsnee reepje op de markt kunnen brengen. Maar wat doen ze? Ze investeren in bijzondere smaken en aantrekkelijke producten. Dan hoeft je potentiële klant je niet alleen te waarderen voor je goede intenties, maar hebben ze ook zelf iets om blij mee te zijn. En zeg nou eerlijk… wie wordt er niet blij van een Tony’s reep…

#5 Laat zien wat je doet

Zelfs van hun jaarverslag maakt Tony’s een feestje. Met zegge en schrijven honderden bezoekers. Transparant over hun uitdagingen, maar ook trots op wat ze bereiken. Laten zien wat je doet, zorgt ervoor dat anderen zich betrokken voelen.

#6 Betrek anderen bij jouw missie

Tony’s doet het niet alleen. Sterker nog. Hun doel is dat ze een voorbeeld zijn voor anderen. Als dat betekent dat hun concurrenten hun processen zouden navolgen, zijn ze niets dan dankbaar. Een missie bereik je immers veel sneller samen!

#7 Durf persoonlijke risico’s te nemen

Oprichter Teun van Tony’s heeft zichzelf letterlijk bijna in de gevangenis gewerkt. Hij wist van de misstanden in de cacao-industrie. Door toch chocolade te eten was hij dus strafbaar aan heling. Aldus Teun. Helaas is het hem zelfs met een dure advocaat niet gelukt in de gevangenis te komen. Dan zou namelijk heel Nederland zich mogen laten inrekenen. Uiteindelijk maar goed ook dat hij op vrije voeten bleef, want nu maken zij zich met Tony’s hard voor een slaafvrije cacao-industrie.

#8 Maak een verhaal, wordt een legende

Wie kent Tony’s niet? Sterker nog, ze zijn bijna marktleider in Nederland. Ze zijn niet zomaar een chocoladereep gaan maken. Ze hebben een verhaal gemaakt en hebben zo geschiedenis geschreven.

#9 Doe het gewoon totaal anders dan de mainstream

Trek je eigen plan en verover de wereld met jouw missie. Hoezo hebben melkchocolade repen een blauwe wikkel? En waarom zijn alle blokjes gelijk verdeeld als het in de cacao-industrie alles behalve gelijk verdeeld is? Precies… door het anders te doen val je op én kun je een statement maken.

#10 Durf te investeren

Als je groots wilt zijn, vraagt dat om groots denken. Tony’s is een professioneel bedrijf en je ziet aan alles dat ze durven te investeren. In hun productielijn. En ook in hun missie. Ze investeren enorm in hun inkoop- en productieprocessen, hun marketing is ronduit strak te noemen en ook hun medewerkers worden royaal gewaardeerd voor hun inzet. (ik bedoel: chocolade als secundaire arbeidsvoorwaarden… That’s what were talking about!)

Nu jij!

Geïnspireerd door Tony’s? En wil jij werken aan jouw recept? Ik help je graag! Wil je nog meer inspiratie opdoen bij Tony’s Chocolonely? Check hun site…
Vond je dit artikel waardevol? Gebruik de knoppen hiernaast en deel hem met jouw vrienden en collega’s.

Leave a Reply

Your email address will not be published.