De valkuil van overdelivery

Laatst sprak ik een gepassioneerde ondernemer die puur vanuit haar hart werkt. Zij vertelde me dat haar klanten bijna altijd wilden afdingen op haar prijs. Niet leuk! Want zei ze, ze vroeg eigenlijk al veel minder dan dat ze aan tijd investeerde. Herken jij ook dat je over het algemeen veel meer geeft dan dat je vraagt? Misschien als ondernemer, maar ook privé stappen we heel vaak in de valkuil van overdelivery. Wat zorgt ervoor dat we geneigd zijn zoveel te geven?

Voor wat, hoort wat

Een overtuiging waarmee ongemerkt heel veel vrouwen worstelen, is dat we om een beetje normaal geld te kunnen verdienen heel erg ons best moeten doen. We hebben geleerd dat dingen je niet zomaar komen aanwaaien. Dat je het pas waard bent om iets te krijgen als je ook veel geeft. Voor wat, hoort wat. Deze beperkende overtuiging kan zorgen dat de balans tussen geven en ontvangen zoek is. Omdat we bang zijn om teveel te nemen, gaan we juist teveel geven. Waarmee je jezelf tekort doet, maar uiteindelijk ook de ander. Ruimhartig geven werkt alleen als er balans is.

We doen iets goed, of helemaal niet

Vaak zijn we daarbij onbewust bang dat we niet goed genoeg zijn. Als we onszelf niet waarderen, proberen we het te compenseren met extra hard werken. Hoe meer je doet, hoe groter de kans is dat het waardevol en gewaardeerd wordt. Toch? Daarbij komt dan vaak ook nog een lading perfectionisme om de hoek kijken. We doen iets goed, of helemaal niet. Met als gevolg dat we veel extra uren maken, om de puntjes tot in detail op i te kunnen zetten. Terwijl al die extra uren vaak helemaal niet nodig zijn.

Wanneer goed, goed genoeg is

Als je niet weet wanneer iets goed genoeg is, zul je altijd teveel blijven geven. We vullen voor de ander in wanneer hij of zij tevreden is met ons werk. Mijn klant zal het vast extra waarderen als ik nóg een extra detail verwerk in het voorstel... De andere moeders op school vinden me vast een slechte moeder als ik geen indruk maak met de traktatie... Misschien herkenbaar, maar deze gedachten zijn allemaal ongegronde vermoedens. Je klant was waarschijnlijk allang tevreden met de helft van jouw inzet... en hoe belangrijk is een verjaardagstraktatie nu eigenlijk echt?

Check de verwachtingen

Hoe je deze valkuil kunt voorkomen? Eigenlijk is het heel simpel. Belangrijk is om altijd eerst na te gaan wat het gewenste eindresultaat is van jouw klant, partner, baas of voor wie je dan ook iets wilt betekenen. Gewoon door het van te voren te vragen. Wanneer is voor hen wat je levert goed genoeg? Bijkomend voordeel is dat je ook nog eens echt met elkaar op een lijn komt te zitten. Je voorkomt niet alleen dat je teveel uren kwijt bent, de kans dat jouw acties echt aansluiten op de wens van de ander is dubbel zo groot! En als je maar vaak genoeg met dit bijltje hebt gehakt leer gaandeweg hun verzadigingspunt steeds beter herkennen. En nog een ding. Als de verwachtingen toch te hoog blijken voor jou? Overweeg dan of dit iets waar jij aan wilt voldoen?

Bewaren Bewaren Bewaren Bewaren Bewaren Bewaren Bewaren Bewaren Bewaren Bewaren Bewaren Bewaren Bewaren

Meer inspiratie artikelen

TOP