De waarde van passie

Het liefst maken we allemaal werk van onze hobby. Maar hoe kun je geld verdienen met jouw passie? Is het de bedoeling dat je kijkt naar de behoeften van de ander (zoals je klant) en daarop inspeelt of is je missie belangrijker? Ofwel je ‘why’? Deze vraag krijg ik heel vaak en ik heb een antwoord voor je. Dus als jij wilt weten hoe jij gewaardeerd kunt worden voor jouw passie, lees dan nu vooral verder. Het is een stuk simpeler dan je misschien denkt.

Passie is geweldig… voor jou

Laat ik eerst even heel helder zijn over passie. Werken vanuit jouw eigen passie is eigenlijk vooral geweldig voor jou. En ook echt alleen… voor jou. Voor de ander maakt het niet zoveel uit of je iets doet vanuit passie of plichtsbesef. Natuurlijk is het leuker om met iemand te werken als hij plezier uitstraalt. Maar feitelijk gezien heeft dat meer te maken met hoe jij je gedraagt naar de ander, dan met hoe jij je voelt.

Niemand betaalt jou voor jouw passie

Als werken vanuit passie dan vooral voordeel heeft voor onszelf, hoe zorgen we dan dat een ander ons daarvoor gaat betalen? Of iemand jou gaat betalen heeft helemaal niks te maken met jouw passie. Waarmee jouw passie wel alles te maken heeft, is jouw inzet. Daar wordt het dan ook al meteen interessanter. Het gaat jouw klant of werkgever (heel erg zwart-wit gesteld) uiteindelijk namelijk maar om één ding. Wat lever jij hem of haar op? Dit vraagt van jou een andere mindset.

Hoe verdien ik geld met mijn passie?

Als jij iemand wilt motiveren jou te betalen voor het doen van iets waar jijzelf plezier in hebt, kijk dan naar wat jij hem of haar te bieden hebt. Een ander betaalt jou niet voor jouw passie, zij betalen jou voor een eindresultaat dat jij hun oplevert. Vertaal jouw passie naar een eindresultaat. Dit wordt al heel concreet. Want heb jij die ander ook iets te bieden? Kun jij een nuttige bijdrage leveren met jouw passie? Ongetwijfeld!

Alles wat we als mens vanuit ons hart doen, kan voor iemand anders nut hebben. Het is een kwestie van ombuigen en vertalen. Als het jouw passie is om schilderijen te maken, dan kun jij iemands leven verrijken met het decoreren van zijn woonkamer. Als jij passie vindt door elke dag in de natuur te zijn met dieren, dan kun je waarde leveren door iemands honden uit te laten. Als jij houdt van orde en structuur scheppen, dan kun je rommelhoofden helpen hun rust terug te krijgen.

Verhelder jouw waardepropositie. Wat lever jij op?

Om geld te verdienen met het doen van jouw passie, dan moet je dus kijken wat je voor een ander kunt opleveren. Wat kan jouw passie iemand anders opleveren?

Dit is een heel belangrijk uitgangspunt bij het vermarkten van jouw passie. Een mooi woord voor de waarde die jij levert is waardepropositie. Je waarde wattus?? Dit is een heel sjiek en hip woord om te omschrijven wat jij jouw klant (of opdrachtgever) biedt. Dit is niet eens zozeer jouw product, maar de waarde die daar achter zit. Het is het probleem wat jij voor je klant oplost. En het eindresultaat dat jij hen geeft.

Je waardepropositie is de start van al jouw activiteiten. En als het goed is, is dit ook precies waar jij passie voor voelt. Want wat heb jij eigenlijk te geven? Waar zit jouw unieke stukje waardoor jouw klant eigenlijk niet zonder jou kan? Waar gaat jouw hart sneller van kloppen?

Werken vanuit je waardepropositie is super klant- en resultaatgericht, maar het komt 100% vanuit jouw kern.

Wil jij weten hoe je jouw passie omzet in waarde? Ik help je graag verder!

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Vond je dit artikel waardevol? Gebruik de knoppen hiernaast en deel hem met jouw vrienden en collega’s.

Leave a Reply

Your email address will not be published.