Je merkidentiteit aanscherpen met het Business Model Canvas

Een van de dingen die heel veel ondernemers uitstellen of overslaan als ze hun bedrijf beginnen is het ondernemersplan. Vooral als je vanuit een passie een bedrijf gaat maken, is het schrijven van zo’n saai businessplan niet waar jij je mee bezig wilt houden. Het werk wat je doet, is veel leuker dan al die saaie zakelijke details. En als je niet perse financiering nodig hebt voor je bedrijf, is er eigenlijk geen haan die ernaar kraait. Toch is het wel slim om een aantal zaken op papier te zetten. Al is het alleen maar om jouw merkidentiteit aan te scherpen.

Jouw bedrijfsplan op één A4-tje

Gelukkig hoeft jouw businessplan geen boekwerk te worden en past jouw bedrijfsplan met een beetje creatief op één A4-tje. Behalve natuurlijk als je gaat voor een lening of andere financiering. Dan vraagt het een gedegen en onderbouwd plan. Maar is het vooral voor jezelf om richting te krijgen in je bedrijf? En om helder te krijgen wat het nu precies is wat jij doet en waarin jij uitblinkt? Dan is het Business Model Canvas heel nuttig. Dit canvas is een schema wat op een A-4tje past en waar alle belangrijke elementen van jouw business model logisch staan ingedeeld. Het enige wat jij hoeft te doen is al deze elementen voor jezelf helder krijgen en invullen.

Onderdelen van het Business Model Canvas

Het Business Model Canvas heeft 9 vakjes. In het midden vind je de waardepropositie. Daarnaast staan je klantsegmenten. Op de andere vakken van het Business Model Canvas vind je de inkomstenbronnen en de kosten, je kanalen en klantrelaties, je kernactiviteiten en grondstoffen en je belangrijke partners. Het Business Model Canvas kun je zien als een bondige samenvatting van je complete businessplan. De verschillende onderdelen omschrijf je in het kort en de onderdelen die je dieper wilt uitwerken, kun je eventueel toevoegen aan je plan.

Jouw merkidentiteit aanscherpen

Voor het aanscherpen van jouw merkidentiteit staat de waardepropositie centraal. Nog twee belangrijke onderdelen van het canvas die je echt haarscherp wilt hebben voor jouw merkidentiteit zijn je klantsegmenten en je klantrelaties.

Waardepropositie: Jouw waarde omschrijven

Een waardepropositie is dat wat jij jouw klant letterlijk oplevert. Jouw aanbod. Bestaand uit jouw product, maar nog meer het resultaat wat het geeft. Dit zijn de kenmerken wat jouw bedrijf (product of dienst) uniek maakt en waarmee jouw klanten bewust kunnen kiezen voor jou. De waardepropositie is het uitgangspunt van je hele Business Model Canvas. Hier omschrijf je namelijk wat jij als bedrijf aanbiedt aan jouw klant. Wat is de waarde die jij levert?

Klantsegmenten: Weten voor wie je het doet

Het tweede belangrijke onderdeel van het canvas die je echt haarscherp voor jezelf wilt hebben zijn je klantsegmenten. Voor wie doe jij wat je doet? Voor wie los jij een probleem op? Welke behoefte vervul jij? En is dit één specifieke niche of bevat jouw doelgroep verschillende segmenten? Een voorbeeld van twee verschillende segmenten die interesse kunnen hebben in een soortgelijk product zijn studenten die zich voorbereiden op een bepaald beroep en aan de andere kant de al in de sector actieve mensen?

Klantrelaties: Jouw merkidentiteit verwoorden

Het onderdeel klantrelaties vraagt verdieping over hoe je met jouw doelgroep wilt communiceren. Hoe verwoord je wat je doet? Dit is het punt waarop je dat wat jij doet en wie jij bent vertaalt naar de buitenwereld. Aansluiten bij jouw klant. Zodat zij weten dat ze bij jou moeten zijn voor het oplossen van hun probleem of vervullen van hun behoefte.

Zelf jouw merkidentiteit aanscherpen met behulp van het Business Model Canvas?

 Tip: de pdf is invulbaar als je het bestand download en op je computer opslaat. Dan kun je jouw antwoorden in de verschillende vakken typen.

Leave a Reply

Your email address will not be published.