Krijg de ziel terug in jouw bedrijf

Bij ondernemen komt zo ontzettend veel kijken. Het is de ultieme leerschool en je komt jezelf bij elke stap tegen. Marketing doen, klanten tevreden maken, je product goed verzorgen, ga maar door… Is door de waan van de dag jouw oorspronkelijke droom een beetje op de achtergrond beland? Gelukkig is er een manier waarop jij de ziel terug kunt brengen in jouw bedrijf.

De magie van het ondernemen

Ondernemen heeft iets magisch. Je bedenkt iets en zet het in de wereld. Wat je gaat doen is helemaal aan jou. De meeste ondernemers kiezen dan ook iets wat heel dicht bij hun hart ligt. Van alle beroepen waaruit je hebt kunnen kiezen, ben jij een ondernemer geworden. Waarom was dat eigenlijk? Was het puur om geld te verdienen? Of zat er iets anders achter? Ik gok het laatste…

Drie mega belangrijke dingen voor elke ondernemer…

Er zijn drie dingen mega belangrijk voor elke ondernemer. Dat is weten wat je doet, hoe je het doet en waarom je het doet. Als je deze drie dingen helder hebt, heb je een goed fundament voor jouw bedrijf. Voor een social entrepreneur ligt de nadruk op je waarom. Wat was ook alweer de reden dat jij met jouw bedrijf begon? Wat is jouw visie en missie? Ik durf te gokken dat jij iets wilde verbeteren of veranderen in de wereld? Misschien maar een klein onderdeel. Maar zeker iets waar jouw hart harder van ging kloppen. Dit zijn jouw drijfveren. Jouw motivatie.

De motor achter jouw bedrijf terugvinden

Als ondernemer heb je altijd een dieperliggende motivatie achter jouw werk. Eentje waarmee jij de wereld mooier kunt maken. Weet jij nog wat bij jou het vuurtje van het ondernemen aanwakkerde? We hebben als mens allemaal onze eigen drijfveren. Als we ons bewust zijn van deze drijfveren kunnen we ze gebruiken als intrinsieke motivatie. Intrinsieke motivatie werkt als een motor achter alles wat jij met jouw bedrijf doet.

Focus maakt jouw klant blij

De ziel weer terug krijgen in jouw bedrijf is fijn voor jezelf. Maar misschien nog wel meer voor jouw klanten. Een bezielde visie en missie achter jouw bedrijf geven focus en bepalen de richting. Het is het hart van jouw bedrijf en zorgt voor een persoonlijkheid. En dat is precies wat mensen (en dus ook klanten) aanspreekt. Engagement met een product, merk of bedrijf is zoveel makkelijker als het voelt als een persoonlijk contact. Als het voelt dat je iemand goed kent en hetzelfde over de dingen denkt.

Zet jouw visie en missie weer helder op jouw netvlies

De waan van de dag vraagt om onze alertheid. Dat we daardoor vaker druk zijn met de uitvoering dan de strategie, is dan ook volkomen logisch. Zelfs als je jouw visie en missie ooit netjes hebt uitgewerkt in een mooi businessplan. In al die drukte is het vaak heel lastig om contact te houden met jouw oorspronkelijke idee. Weet jij nog wat jouw drijfveren waren bij het opstarten van jouw bedrijf? Waarom doe jij wat jij doet? En hoe kun je zorgen dat je dit weer helemaal helder op jouw netvlies krijgt?

Kun je hier hulp bij gebruiken? Ik help je graag!

Vond je dit artikel waardevol? Gebruik de knoppen hiernaast en deel hem met jouw vrienden en collega’s.

Leave a Reply

Your email address will not be published.