Marketing is meer dan je imago poetsen; het gaat om jouw identiteit

Ondernemen. Wat een geweldige manier om jouw eigen ding te doen. Om jezelf in de wereld te zetten. Eindelijk alle vrijheid om jezelf te zijn. Een verademing. Totdat je aan je marketing denkt… Herken je dat? Dat dan een gevoel omhoog komt dat je moet presteren. Dat je een plaatje moet voorhouden aan de wereld. Misschien zelfs wel een beetje de schijn ophouden? Het is niet gek om hier als ondernemer tegenaan te lopen. En vaak ontstaat hierdoor een drempel om aan marketing te gaan doen. Maar weet je wat het mooie is? Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Er bestaat een manier van marketing waar je niet alleen een gepoetst imago omhoog houdt, maar vooral jezelf mag zijn.

Het gaat om echtheid. Jouw verhaal.

Marketing hoeft niet op de manier waarop alle grote jongens het doen. Het kan anders. De tijd dat je jezelf beter moest voordoen dan je bent, is voorbij. Hoewel de oude marketing trucs nog steeds hoogtij vieren, komen er steeds meer initiatieven uit de grond die gaan over authentieke marketing. Klanten kiezen jou. Om wie jij bent. Om jouw verhaal. Storytelling is niet voor niks populairder dan ooit. Ideaal. Want dat betekent dat je jezelf niet hoeft te verliezen in een goede marketing.

We voelen ons pas echt verbonden met mensen die vanuit openheid praten

Want hoewel we ons als consument nog ongemerkt makkelijk laten beïnvloeden door snelle marketeers met mooie praatjes, voelen we ons pas echt verbonden met mensen die vanuit openheid praten. Die we leren kennen en waarvan we hun persoonlijkheid zien. Hun ware gezicht. Met hun kracht, maar ook hun kwetsbaarheid. Want dat zijn de mensen waarin we onszelf herkennen. En met die mensen (én bedrijven) willen we ons veel liever verbinden.

Stop met je imago poetsen. Laat zien wie je bent.

De nieuwe manier van marketing gaat dus om echt zijn en jouw verhaal. Het gaat er juist om volledig en open te zijn. Je kunt het zien zoals een journalist die haar werk goed doet. Een marketeer laat je alleen de leuke kanten zien. Journalisten willen graven en het totaalplaatje boven tafel krijgen. Durf echt te zijn. En zorg dat je jouw identiteit kent. Weet jij wat jouw verhaal is? Weet jij wie je bent? En welke woorden gebruik je dan? Wat vertel je wel en wat niet? En bedenk: mensen willen echt en oprecht. Dus misschien gaat het wel om gewoon alles vertellen… Dus ook de minder leuke dingen. Als jij weet wie je bent, kun je daar voor de volle 100% voor gaan staan. Het gaat niet om het oppoetsen van een mooi imago. Het gaat om het laten zien van je identiteit.

Durf te staan voor wie jij bent

Als jij in elke vezel van je lijf voelt dat jij niet wilt gaan voor een lege huls. Je kriebels krijgt bij het gevoel dat je gebakken lucht moet verkopen. Laat dan zien wie jij echt bent. Vertel je verhaal. Go for it! Durf te staan voor wie jij bent en wat jij te brengen hebt. Misschien eng… Maar als ondernemen gaat om jezelf uitdagen, dan kun je het maar beter puur doen.

Vond je dit artikel waardevol? Gebruik de knoppen hiernaast en deel hem met jouw vrienden en collega’s.

Leave a Reply

Your email address will not be published.