Waarom doe-het-zelf ondernemen succes in de weg staat ​

Als ondernemer kun je tegenwoordig alles leren en vaak ook nog eens lekker makkelijk online. Je kunt leren om je eigen online trainingen in elkaar te draaien. Je kunt zelf leren hoe je facebook advertenties maakt. Je kunt leren hoe je je boekhouding zelf doet. Je kunt leren je eigen website maken. Je kunt zelf leren hoe je eigenlijk alles in je eigen bedrijf ZELF kunt doen. Echt super om alles zo binnen handbereik te hebben natuurlijk. En ik werk met voldoende online ondernemers om te weten dat het werkt. Maar het is tegelijkertijd een trend die het ondernemen veel zwaarder en lastiger maakt dan nodig is. En nog erger; het staat je succes in de weg.

Alles zelf doen in je bedrijf is niet slim

Alles zelf willen doen in je bedrijf is allesbehalve slim. Het slokt veel van je tijd op die je beter kunt besteden aan je corebusiness. Je bent immers coach geworden om te coachen. Voedingsadviseur om voedingsadvies te geven. Of bloemist om mooie bloemstukken te maken. Door je teveel bezig te houden met randzaken leid dat je af van het doen van jouw werk. En helpt alles zelf doen eigenlijk wel om je bedrijf te laten groeien? Laten we eerlijk zijn. Heb jij ooit een succesvolle multinational gezien die alles zelf deed? Nope, precies. Alle ondernemers die groot gegroeid zijn, wisten heel goed waar hun focus te leggen. Zelfstandig zijn betekent vooral niet dat je alles zelf moet doen.

Twee weten meer dan één

Naast je efficiëntie is er nog een mega belangrijke reden waarom je niet alles alleen wilt doen. Twee weten namelijk altijd meer dan één. Als ondernemer is het super belangrijk om met iemand te kunnen sparren. Iemand die je bedrijf kent, maar toch objectief kan blijven. Bedenk eens tegen welke vragen jij nu aanloopt in jouw bedrijf. Waar je misschien al een tijdje mee rondloopt. Maar waar je nog geen ei over hebt kunnen leggen. Misschien iets simpels als je verzekeringen. Of iets complexer als hoe je je bedrijf kunt opschalen. Er is vast iemand in je netwerk die jou hierbij kan helpen. Heel vaak krijg ik na een gesprek van mijn klanten terug dat ze het sparren zo fijn vinden. Gewoon weer even nuchter nadenken over je eigen bedrijf. Dat geeft zo’n lucht en inspiratie.

Krijg inzicht in jouw to do list

Houd eens bij waar jij je tijd allemaal aan besteedt. Begin eens met de komende drie dagen gewoon een simpel lijstje te maken van jouw activiteiten. Of als je een goed geheugen hebt (en voldoende eerlijk en objectief naar jezelf kunt kijken) schrijf eens op waar jij de afgelopen drie dagen vooral mee bezig bent geweest. Hoeveel tijd heb jij aan je mail besteed, je online marketing, klantenwerving, administratie…? En neem vooral ook de taken mee die je voor je privé leven doet. Boodschappen doen, huishouden, koken… Allemaal bezigheden die jouw tijd kunnen opslokken.

Als je dat lijstje dan klaar hebt, kijk dan eens welke van die activiteiten echt alleen door jou gedaan kunnen worden. Bijvoorbeeld: is het voor jou als vormgever een corebusiness om bezig te zijn met je boekhouding of zou het gros van je tijd moeten gaan naar het maken van mooie designs voor je klanten?

Zo zorg je ervoor dat je niet alles zelf hoeft te doen als ondernemer

Ik kan je horen denken. Maar wie doet het dan? Daar zijn twee oplossingen voor die misschien meer voor de hand liggen dan je denkt. De eerste is leren delegeren. Er zijn namelijk mensen gespecialiseerd in het werk wat jij ‘erbij naast’ doet. Dus wat jij met een online training een beetje onder de knie leert krijgen, is voor iemand zijn of haar vak. En het geld wat jij stopt in het zelf proberen te leren, kun je ook investeren in iemand die daar al lang voor is gekwalificeerd. 

Bouw je eigen team

Een van de manieren om te kunnen delegeren is personeel aannemen. Welk team wil jij om je heen verzamelen? Van logistiek tot marketing. Van productie tot klantenservice. Van je belastingaangifte tot de publicatie van je wekelijkse blog. Voor iedere klus is er een specialist te vinden. En zelfs al wil je liever geen personeel aannemen, dan nog is het onmogelijk dit allemaal zelf te doen. En dat is ook helemaal niet nodig. Een eerste stap richting een eigen team is werken met een vaste groep zzp’ers die op oproepbasis klussen voor je uitvoeren. Er zijn genoeg zelfstandige ondernemers zonder personeel die op deze manier hun business laten groeien en succesvol zijn. Vergis je dus niet. Dat succesvolle zelfstandigen geen personeel hebben, betekent niet dat ze alles zelf doen. De meesten hebben op z’n minst een professionele online assistent die hem of haar support.

Een van de belangrijkste stappen als ondernemer is om te gaan delegeren. Anders houd je jezelf klein en dat wil je gewoon niet.

Automatiseer je workflow

De tweede oplossing om niet alles zelf te doen is nog sneller te realiseren. Je kunt namelijk een hele grote slag slaan met automatiseringen. Denk aan je messenger bot die automatisch antwoord geeft op vragen van je klanten. Of automations in je mailsysteem die standaard ingestelde welkomstmails verstuurd naar nieuwe aanmeldingen op je nieuwsbrief. En probeer vooral niet dit ook allemaal zelf te gaan regelen. Dit kun je ook laten instellen door iemand die hier verstand van heeft. Think like a boss!

Begin vandaag nog met delegeren

Dan is het nu aan jou. Hoe zorg jij ervoor dat jij je kunt focussen op je corebusiness? Kijk eens heel eerlijk naar jouw to do list en breng in kaart welke activiteiten jij kunt uitbesteden. Ik help met plezier mijn opdrachtgevers met het uitvoeren van hun marketingtaken en overzicht krijgen in hun bedrijf. Ik help ze de juiste strategische keuzes te maken en zorg ervoor dat het klopt. Wil je sparren over hoe jij ruimte kunt maken voor jouw eigen corebusiness door te stoppen met alles zelf te doen? Mail me via jedidjah@pure-creation.nl.

Vond je dit artikel waardevol? Gebruik de knoppen hiernaast en deel hem met jouw vrienden en collega’s.

Leave a Reply

Your email address will not be published.