Zo bereken je hoeveel jouw werk waard is

Het is heel lastig om een goed prijskaartje aan onszelf te hangen. En al helemaal als we doen wat we leuk vinden! Ben ik het waard om geld te krijgen voor iets wat ik leuk vind? Vinden mensen met niet arrogant als ik geld durf te vragen voor mijn passie? Kan ik niet beter mijn klant of opdrachtgever laten bepalen wat ik waard ben? Als jij worstelt met het bepalen van jouw waarde en prijs, gebruik dan deze verrassende rekenformule...

Met welk bedrag waardeer jij jezelf?

Het allermoeilijkste bij het bepalen van jouw prijs is dat het 100% te maken heeft met zelfwaardering. Wat vind jij jezelf waard? En oh, wat komt dat ontzettend dichtbij! Toch is het essentieel dat jij een prijs gaat bepalen die voor jou goed voelt. Als we onszelf niet waarderen, kan een ander namelijk ook niet weten wat we waard zijn. Als jij er zelf van overtuigd bent dat jouw passie geld waard is, straal jij vertrouwen uit. Vertrouwen in jezelf én in jouw werk. Als klanten zien dat jij jezelf waardeert en vertrouwt op dat wat jij levert goed is, is het voor hen ook makkelijker om daarop te vertrouwen. Zeg nou eerlijk, laat jij je haar liever knippen door iemand die vol zelfvertrouwen zegt dat zij dit super goed kan, of door iemand die twijfelt aan haar waarde. Als jij geld durft te vragen, zeg jij ook dat jij zeker bent van jouw kwaliteit.

Welke impact heb jij op iemands leven?

Jij hebt met jouw werk impact op jouw klanten of opdrachtgevers. Jouw dienst, product of werk zorgt ervoor dat er voor hem of haar iets verandert. En denk hierbij heel breed. Want zelfs als je iets heel technisch als een telefoon verkoopt, lever je qua waarde vooral verbinding. En als jij voor iemand zijn administratie volledig regelt, zorg je eigenlijk voor een goede nachtrust. Wat is jouw impact?

Hoeveel aandacht geef jij jouw klant?

Uurtje factuurtje is tegenwoordig haast een achterhaald verdienmodel. De aandacht die jij aan jouw klanten geeft is veel belangrijker geworden. Er zijn producten waar jijzelf als leverancier weinig inspanning voor hoeft te leveren en die je klant op eigen vermogen kan doen. Deze diensten en producten zijn voor jou ook makkelijk op te schalen naar een grote afname en vragen een lage investering van aandacht. Er zijn ook producten waar jij veel energie instopt en waarbij jouw klant jouw volle aandacht krijgt.

Bepaal jouw prijs

Deze drie elementen vormen samen de meest accurate rekenformule om de prijs te bepalen waar jij je goed bij voelt. Hiermee bereken je snel en eerlijk welk bedrag je echt wilt vragen. Ook als het misschien nog wat spannend voelt...

Formule: Zelfwaardering + (Impact x aandacht) = prijs

Hoeveel ben jij waard?

Meer inspiratie artikelen​

TOP