Zo gebruik je content om jouw expertise te laten zien en jouw community te inspireren

Uiteraard wil je als ondernemer graag je product of dienst aan de man (of vrouw) brengen. Maar tegenwoordig gaat het bij marketing niet meer over verkoop. Jouw doel als ondernemer is om mensen te inspireren, interesseren en te verbinden. Zodat ze een relatie met jou en jouw bedrijf opbouwen en wellicht uitgroeien tot een loyale klant. En dat is een andere manier van denken en vooral ook van werken. Dit vraagt om contentmarketing. De vorm van marketing waarbij je boven alles waarde levert vanuit jouw expertise. Maar hoe werkt dat?

Lever waardevolle content

Een van de belangrijkste dingen die je in gedachten moet houden als je een relatie met je klant wilt opbouwen en jouw expertstatus wilt laten zien, is dat je moet zorgen voor content die hyperrelevant is voor je doelgroep. Dus niet gewoon leuk. Of interessant. Maar echt die content waarmee je 120% inspeelt op een probleem of vraag van jouw doelgroep. En die dan gratis en vrijblijvend aanbieden. Delen met de wereld. Of liever gezegd: met jouw community.

Content werkt alleen als deze ‘hyperrelevant’ is voor jouw volgers

Dat vraagt van jou om je serieus in je community te verdiepen. Welke thema’s spelen er bij jouw (potentiële) klanten? Welke onderwerpen vinden zij interessant? De content die jij hun wilt aanbieden moet minstens een probleem oplossen waar zij mee worstelen. Zij zitten met een vraag, jij hebt het antwoord. Dat maakt jou een waardevolle gesprekspartner om te (blijven) volgen. En het vertrouwen in jou als expert op jouw gebied.

Aanhaken bij jouw doelgroep

Daarbij moet het aanhaken bij het dagelijks leven van de lezer. Waardoor hij of zij zich er helemaal in herkent. Wat is zijn haar belevingswereld? Welke bril heeft jouw volger op? Belangrijke note: Het blijft natuurlijk altijd belangrijk om vanuit jezelf te communiceren. Het gaat niet om je community naar de mond te praten. Het gaat erom dat je duidelijk en eerlijk bent over waar jij voor staat waardoor jouw klanten je kunnen herkennen én begrijpen. Als het verschil tussen hoe jouw doelgroep denkt en praat en hoe jij in het leven staat ervoor zorgt dat je niet de woorden kunt gebruiken die dichtbij jezelf liggen, is het tijd om je doelgroep te veranderen.

Je klanten slimmer maken

Dus eigenlijk wat je aan het doen bent is je klanten slimmer maken. Zorgen dat zij de trucjes leren die jij hun te leren hebt. Je deelt inspiratie, ideeën, doet suggesties en vertelt over casussen en ervaringen. En die verpak je in leuke content die aantrekkelijk is en ook nog eens makkelijk over te brengen. Op een manier die bij jou past.

De beste manier om jouw content te delen is niet één manier

Hoe deel je die waardevolle content dan? Het leuke is dat er niet slechts één manier is die goed is. Jouw content delen kan dus op ontzettend veel manieren. Je kunt gaan voor whitepapers, checklists, apps, stappenplannen, games, artikelen, e-books of video’s, social media posts, boeken, e-books, onderzoeken, case-studies, bloggen, vloggen, evenementen… and so on. En sommige vormen zullen beter bij je passen dan de andere. Jij kiest je eigen mix aan contentvormen. Gewoon door te kijken wat jij leuk vindt en waar jij blij van wordt. En dat mag je best uitdagen. Maar het moet niet gaan voelen als een sprong in een ravijn met een blinddoek voor. Remember: het moet bij jou en je doelgroep passen.

De kracht van online

90% van alle aankopen begint met een zoekopdracht online. Daarbij is een van de grootste voordelen dat je op je eigen website, in jouw mails en op social media zelf de uitgever bent van jouw content. Je hebt beschikking tot een ideaal platform waar jij jouw informatie kunt delen en mensen met elkaar kunt verbinden. Om je op gang te helpen met je content heb ik een leuke tool voor je ontwikkelt. Ik heb een lijst gemaakt met 99 content ideeën die je kunt gebruiken op social media. Download hem hier en laat je inspireren! Kies om te beginnen eens 3 ideeën uit om deze week te doen. En ik hoor graag hoe het is gegaan! Deel hieronder jouw ervaringen met ons zodat we elkaar verder kunnen helpen.

Vond je dit artikel waardevol? Gebruik de knoppen hiernaast en deel hem met jouw vrienden en collega’s.

Leave a Reply

Your email address will not be published.