Zo maak je jouw klanten (en jezelf!) nog enthousiaster voor jouw product

Jij bent als ondernemer begonnen vanuit je passie en een missie. Dat hoeft nog niet eens helemaal helder verwoord te zijn in een mission statement. Het gevoel en jouw drive zitten er. Toch is dat (helaas…) niet altijd meteen voldoende om succes te hebben met jouw bedrijf. Als ondernemer is het bestaansrecht van jouw bedrijf namelijk voor een erg groot deel afhankelijk van klanten. Klanten zorgen ervoor dat er geld in het laatje komt. Daarom is het belangrijk dat mensen enthousiast zijn over jouw product. En wel zo enthousiast, dat ze klant bij jou worden. Wil jij ook graag enthousiaste klanten? Maar vind je het ook wel een beetje lastig hoe je dat voor elkaar krijgt? Begin dan met een goede waardepropositie.

Laat jouw klanten zien waarom jij waardevol voor hen bent

Om potentiële klanten enthousiast te maken voor jouw product is het belangrijk om te laten zien wat jouw toegevoegde waarde is. Wat geef jij jouw klant eigenlijk? Wat maakt jou waardevol? Wat maakt jou anders dan ondernemers met een soortgelijk product of dienst? Wat maakt jou uniek? Met een waardepropositie vertel je wat het tastbare resultaat is wat jouw klant krijgt als hij of zij jouw product of dienst koopt. In andere woorden: wat lever jij hun eigenlijk op? Hierbij kun je niet helder genoeg zijn.

Geef mensen een reden om bij jou te kopen

Het helder verwoorden van de waardepropositie is voor veel bedrijven best lastig. Een productomschrijving lukt nog wel. Maar jouw klant heeft meer nodig om voor jou te kiezen. Belangrijk hierbij is om te bepalen wat de voordelen van jouw product of dienst zijn. En vervolgens te bepalen wat het effect is voor jouw klant. Kun je dit omrekenen in geld? Je kunt niet duidelijk genoeg zijn als het gaat om uitlichten wat het iemand oplevert om met jou in zee te gaan. Mensen hebben een reden nodig om iets te doen of kopen.

Blijf eerlijk en dichtbij jezelf

Toegegeven, dit klinkt nog redelijk alsof je een mooi verhaal kunt bedenken om je klant te verleiden… Toch moet je dat vooral niet doen. Het gaat erom dat je eerlijk bent en dichtbij jezelf blijft. Doe vooral ook geen aannames, maar check jouw ideeën bij klanten die je al hebt (geholpen). Hebben zij echt baat bij jouw product of dienst? En is dit hetzelfde als wat jijzelf denkt dat het hen oplevert? Een verhaal dat echt klopt is veel aannemelijker. Mensen zijn echt niet gek en daarbij… echt zijn voelt voor jezelf ook het fijnst. Dus ook al kost het misschien wat tijd, ga vooral met je klanten in gesprek.

Laat jezelf eens verbazen

In gesprek met je klanten, hoor je vast ook terug wat zij fijn vinden. Door open het gesprek aan te gaan, ontdek je misschien dingen die jou zelf ook nog kunnen verbazen. En hoor jij van klanten dan terug wat zij zo fijn vinden aan jouw product of dienst? Schrijf het op en deel het. Succesverhalen van tevreden klanten laten jouw waardepropositie zien zoals het is. En de input van de minder tevreden klanten? Kijk hoe je deze kunt verwerken in het verbeteren van jouw waarde. Wat kun jij doen om jouw waardepropositie te versterken?

Nu jij!

Wil jij jouw waardepropositie helder krijgen? Ik help je graag!

Vond je dit artikel waardevol? Gebruik de knoppen hiernaast en deel hem met jouw vrienden en collega’s.

Leave a Reply

Your email address will not be published.