Zo zet je marketing in op een oprechte en eerlijke manier

Bezield ondernemen is iets wat recht vanuit je hart komt. Je bent het allerliefst de hele dag bezig met je goede en nuttige werk. En als het nodig is, dan doe je dit ook gratis. Marketing voelt dan ook misschien een beetje dubbel… Heel vaak kom ik bezielde ondernemers tegen die moeite hebben met zichzelf vermarkten. Hoe doe je dit nu op een oprechte en eerlijke manier?

Marketing gaat niet om geld verdienen

Als eerste wil ik met je kijken naar wat marketing nu eigenlijk in de kern is… Gek genoeg is marketing namelijk helemaal niet alleen maar gericht op geld verdienen. Al zou je denken dat marketeers en reclamemakers vooral met geld bezig zijn… Niets is minder waar. Ook in een wereld zonder geld zou marketing nog steeds belangrijk zijn. Laten we even een uitstapje out of the money box maken. Stel je voor dat we in een economie zouden leven waar geld niet bestaat. We doen alles met wederdiensten. Of nog leuker gewoon voor nop. Dan nog, dus zelfs als geld niet bestaat, is marketing nog steeds nuttig. Want… ook als jouw klanten jou niet hoeven te betalen is het fijn om klanten te hebben. Door jouw klanten te bereiken kun jij namelijk jouw missie uitdragen en in de wereld zetten. Als bezielde ondernemer werk jij niet voor het geld. Geld is voor jou een middel wat jou in staat stelt om nog meer van jouw mooie werk te doen. Een echte bezielde ondernemer zou namelijk nog steeds precies hetzelfde doen als het niet was gemotiveerd door geld. Het gaat niet om geld verdienen, maar om de missie die wij te brengen hebben in deze wereld... Is geld verdienen met jouw passie een beetje een dingetje voor je? Lees dan vooral ook dit artikel.

Marketing helpt jou bij het volbrengen van jouw missie

Als marketing niet om het geld gaat. Waar gaat het dan wel om? In de kern is marketing gericht op het vinden en binnenhalen van klanten. Als jij overtuigd bent van de geweldigheid van jouw visie en het belang van jouw missie dan is het aan jou om deze in de wereld te zetten. Zie het als gehoor geven aan jouw roeping. Als jij onder een steen blijft zitten en vooral niet boven het maaiveld wilt uitsteken, dan blijft jouw effect klein. Maar… durf jij de wereld in te gooien waar jij voor staat en wat jij te bieden hebt. Dan kun je mensen gaan helpen. Dan lever jij jouw bijdrage! Je bent niet alleen een visionair, maar ook een missionair.

En dan is het nu tijd voor jouw marketing! Hoe doe je dat?

Met jouw marketing wil jij jouw klant graag een actie laten doen. Je wilt dat ze jouw dienst of product kopen. Je kunt op ontelbaar veel manieren promotie maken. Het is als eerste handig om goed na te denken over hoe jouw ideale klant overgaat tot een aankoop. Er zit veel psychologie achter een ogenschijnlijk kleine handeling. Maar hoe doe je dat dan op een eerlijke en oprechte manier?

Is jouw marketing gericht op impulsen of intuïtie?

In een van mijn andere artikelen kun je lezen hoe je het verschil herkent tussen intuïtie en impuls. Dit is niet alleen voor jezelf interessant, maar ook voor jouw marketing. Hoe zet jij jouw marketing in? Is het gericht op impulsen of op intuïtie?

Op impuls gebaseerde marketing

Impulsen zijn eigenlijk altijd gebaseerd op schaarste, angst of schuldgevoelens. Ze zijn dwingend en vragen om snelle acties. Het benadrukken van schaarste is iets wat ik bijvoorbeeld geregeld voorbij zie komen in marketingcampagnes. Denk aan tijdelijke acties en een beperkte oplage. Deze aantrekkelijke aanbiedingen geven je klant snel een wanhopig gevoel en spelen sterk in op de FOMO van de klant (fear of missing out).

Op intuïtie gebaseerde marketing

Als jij kiest voor oprechte en eerlijke marketing, is het jouw taak als ondernemer om jouw klant te helpen een goede keuze te maken. Een die overeenkomt met de taal van intuïtie. Liefdevol en geruststellen, subtiel, bemoedigend en positief, vrij van drang en eisen en met kleine stapjes. Marketing technisch gezien de ideale manier om klanten kwijt te raken. Help! Dat is natuurlijk niet de bedoeling... Gelukkig is intuïtie ook aanhoudend en hardnekkig. Dit geeft een nieuwe kijk op herhaling is de kracht van de boodschap. Klanten die met mij werken, geven vaak aan dat ze mij continue voorbij zagen komen waardoor het een logische stap werd om met mij te gaan werken. Ze wisten wat ik hen te bieden had en dat kwam overeen met wat zij zochten. Ik voel me hierbij overigens vaak ook geholpen door synchroniciteit. Want soms kom ik toekomstige klanten ‘toevallig’ tegen in de supermarkt of een event op het moment dat zij overwegen met mij te gaan werken. Deze 'marketingactiviteiten' zijn natuurlijk niet te plannen, maar ze hebben wel alles te maken met je mindset en flow.

En als tweede... Welke manier van marketing past bij jou?

Wil jij oprecht en eerlijk jouw marketing inzetten? Ben je dan heel bewust van hoe dit keuzeproces van jouw klant verloopt en hoe jij hierop wilt inspelen. En niet minder belangrijk is jouw eigen communicatie voorkeur. Welke manier van marketing past eigenlijk goed bij jou? Als iets je natuurlijk afgaat, is het makkelijker om het vol te houden. Bijkomend voordeel is dat als jij weet wat jouw natuurlijke communicatiestijl is, dit ook authentiek overkomt op jouw klanten. Het is niet nep, schreeuwerig of gemaakt. Het is gewoon wie jij bent. Heel veel succes bij jouw marketing en communicatie. Jij hebt als bezielde ondernemer een prachtige missie in de wereld te brengen. Wil je dat ik je hierbij help? Mail me gerust voor een persoonlijk gesprek via jedidjah@pure-creation.nl.

Meer artikelen

TOP